EDI (Electronic Data Interchange) syftar på elektroniskt datautbyte mellan affärspartners via standardiserade kommunikationsvägar (t.ex. GXS-brevlådor) och standardiserade meddelandeformat (t.ex. ORDER = order) som har definierats av berörda organisationer (t.ex. VDA, FN).
Avsaknaden av manuella ingrepp innebär att felkvoten minskar, genomloppstiden kapas, all bearbetning kan helt automatiseras och spårbarheten förbättras. Värdefulla mänskliga resurser kan användas på annat håll.
EDI sparar tid och personal, gör affärsprocesser mer transparenta och spårbara, optimerar arbetsflöden, skapar synergier – och kan genomföras snabbt och enkelt med standardiserad teknik.
Automatiserat
Elektroniskt datautbyte (EDI) tar bort behovet av manuella processer som t.ex. att registrera inkommande fakturor. Automatiserade processer tar mindre tid och kräver mindre arbetskraft.
Transparent
Elektronisk återkoppling (t.ex. för ordersvar), som görs tillgänglig för det partnerspecifika affärssystemet (ERP), ger ökad öppenhet för de olika avdelningarna. Användning av intern IT-infrastruktur och tillhörande loggning ser till att de tekniska processer kan spåras.
Integrerat
Genom att använda det partnerspecifika affärssystemet (ERP) kan anställda använda sina befintliga kunskaper och optimera arbetsflöden. Det finns inget behov för att använda externa system.
Standardiserat
Användningen av gemensamma internationellt accepterade standarder underlättar kommunikation när man genomför och understödjer en EDI-anslutning.
Dessa egenskaper gör EDI till ett kostnadseffektivt sätt att kartlägga affärsprocesser mellan affärspartners.
Filnamn | Innehåll | Storlek | Datum |
---|---|---|---|
OFTP2 certificate | ZIP Fil | 6 KB | 16.02.2021 |
https certificate chain production+test system | ZIP Fil | 7 KB | 16.02.2021 |
http certificate production+test | ZIP Fil | 1 KB | 16.02.2021 |