Vanliga frågor och svar om din LEDVANCE-karriär

Hur söker jag en tjänst hos LEDVANCE?

  • Du skickar bara in din ansökan via vår ansökningsplattform. För att göra detta skapar du ett användarkonto, läser och godkänner våra dataskyddsregler och registrerar dig som ny användare.
  • Du kan söka fasta tjänster och studentpraktik, samt tjänster för examensarbeten och lärlingsutbildningar.
  • Fyll i de obligatoriska fälten i vårt ansökningssystem manuellt eller fyll i dem genom att automatiskt föra över uppgifter från ditt cv eller din LinkedIn-profil.
  • Ladda upp ditt cv på tyska eller engelska tillsammans med ett kort följebrev.
  • Bifoga även gärna dina viktigaste intyg och referenser.
  • Observera att vi bara kan behandla ansökningar som skickats in online via vår ansökningsplattform.


Varför behöver jag ett användarkonto?

Du behöver bara ange profilinformationen i ditt användarkonto en gång. Om du skickar in din ansökan via ditt användarkonto behöver du bara ange dina uppgifter första gången du söker en tjänst hos oss. På ditt konto kan du även spara relevanta tjänster, hantera ditt lösenord och din profil, ta bort din profil och skapa en jobbagent. Du får även automatiska meddelanden med nya tjänster som passar din profil.


Hur lång tid tar en online-ansökan?

Det tar normalt inte mer än 15–20 minuter att skapa ett användarkonto och en kandidatprofil. När du har skapat din profil kan du söka tjänster efter bara någon minut eller två. Det är bara att tilldela din profil till en tjänst. Men se först till att din profil är uppdaterad.


Hur laddar jag upp fler dokument?

Klicka på ”Bifogade filer” för att lägga till upp till 25 filer på fem megabyte var i din ansökan (t.ex. följebrev, cv, certifikat, referenser, osv.).


Är tjänsterna som annonseras på er karriärsida fortfarande lediga?

Eftersom lediga tjänster på vår karriärsida uppdateras kontinuerligt kan du vara säker på att alla tjänster fortfarande går att söka.


Jag är intresserad av flera tjänster. Räcker det att bara skicka in en ansökan?

Skapa först en kandidatprofil och använd sedan den för att söka en ledig tjänst som passar. På så vis behöver du bara ange din information och ladda upp de bifogade filerna en gång.


Jag hittar ingen tjänst som passar på jobbplattformen för tillfället. Är det någon idé att skicka in en spontanansökan?

Ja, absolut. Skapa först en allmän kandidatprofil på vår ansökningsplattform och skicka sedan in din spontanansökan. Våra rekryterare använder plattformen för att leta efter och kontakta lämpliga kandidater. Intresserade kandidater kan dessutom se till att de blir informerade om nya jobb genom att prenumerera på vår jobbaviseringstjänst.


Kan jag söka andra tjänster efter att ha blivit nekad en tjänst?

Ja, du kan använda din profil för att fortsätta söka andra tjänster när som helst.


Får jag prata med den anställande chefen direkt?

Det går tyvärr inte att kontakta den anställande chefen i förväg. Först måste vi få en relevant ansökan från dig. Om din profil verkar intressant kontaktar vi dig för att boka in en telefonintervju och ett möte.


Vilka dokument är obligatoriska och måste alltid skickas in?

Ditt cv. Att skicka in ett följebrev är inte obligatoriskt, men vi rekommenderar att du laddar upp ett sådant samt relevanta intyg och referenser.


Hur länge sparas min ansökan i databasen?

Informationen från din ansökan sparas i sex månader efter din senaste inloggning i enlighet med dataskyddsreglerna. Tidsperioden nollställs när du loggar in på din profil igen. Innan sexmånadersperioden är slut får du ett e-postmeddelande om att din profil kommer att tas bort om du inte loggar in igen.


Kan jag spara min online-ansökan och skriva vidare på den vid ett senare tillfälle?

Självklart! Allt du behöver göra är att klicka på knappen ”Spara” (längst ner till vänster på din online-ansökan). Om du vill fortsätta med din ansökan går du till jobbplattformen och klickar på knappen ”Logga in” (i det övre högra hörnet), anger dina kontouppgifter och klickar sedan på ditt namn längst upp till höger. Om du vill ändra eller fylla i din profil ytterligare klickar du på ”Profil” i den nedrullningsbara menyn.


Uppdateras ansökningar som jag redan har skickat in när jag gör ändringar i ”Min profil”?

Ja, ändringarna appliceras på alla dina ansökningar. Systemet meddelar rekryteraren att du har ändrat din profil. Detta gäller även alla tillägg eller ändringar i bifogade dokument.


Varför måste jag godkänna en försäkran om datasekretess?

Dataskydd är av avgörande betydelse för LEDVANCE. Det är därför mycket viktigt för oss att du har koll på hur vi hanterar din information.


Hur ställer jag in en jobbavisering?

När du skapar din profil kan du ange vilka tjänster du är intresserad av. Aktivera kryssrutan längst ner på fliken ”Profil” för att få aviseringar via e-post om tjänster som matchar din profil.


Vilka karriärmöjligheter erbjuder LEDVANCE för nyutexaminerade från internationella högskolor och universitet?

LEDVANCE erbjuder mycket goda chanser till internationellt arbete för de som precis har genomfört en teknisk eller vetenskaplig utbildning. Goda kunskaper i tyska är naturligtvis en fördel.


Vilka kvalificeringsprofiler letar vi efter på LEDVANCE?

Eftersom LEDVANCE är ett teknikföretag letar vi såklart efter personer med tekniska kvalifikationer inom elektroteknik, kommunikationsteknik, mekatronik och andra vetenskapliga eller tekniska ingenjörsdiscipliner. Om du redan har yrkeserfarenhet inom områden som digitalisering, smarta hem, e-handel eller belysningsbranschen i allmänhet, är vi särskilt intresserade av att höra från dig.


Vilka språkkunskaper krävs för en lyckad ansökan hos LEDVANCE?

För att få en tjänst hos LEDVANCE bör du ha mycket goda kunskaper i engelska och minst goda kunskaper i tyska.


Vem kontaktar jag om jag har tekniska problem med min online-ansökan?

Skicka ett e-postmeddelande till hr-taleo-support@LEDVANCE.com och beskriv problemet. Observera att ansökningar som skickas till denna adress inte kan behandlas i ansökningsprocessen.


Kan jag arbeta med mitt examensarbete hos LEDVANCE?

På LEDVANCE finns möjlighet till examensarbeten inom företagets verksamhetsområden på både kandidat- och masternivå. Verksamhetsområdet avgörs av ämnet för examensarbetet.

Mer information om lediga tjänster hittar du på vår jobbplattform.


Kan jag arbeta med mitt examensarbete på en LEDVANCE-filial utanför Tyskland?

I princip, ja. En förutsättning för examensarbete utomlands är att du spenderar några lyckade månader som studentpraktikant hos LEDVANCE i Tyskland.


Får jag ersättning av LEDVANCE för mitt examensarbete?

Ja, ersättningen motsvarar den gängse marknadsersättningen för examensarbeten.


Inom vilka verksamhetsområden erbjuder LEDVANCE praktik och arbete för studenter?

Vi erbjuder möjligheter till praktik och arbete för studenter i alla LEDVANCEs verksamhetsområden.


Kan jag ansöka om studentpraktik på en LEDVANCE-filial utanför Tyskland?

LEDVANCE erbjuder några möjligheter till utlandspraktik.


Vad krävs för studentpraktik hos LEDVANCE?

För att du ska få en djupare inblick i vårt företag vill vi att du stannar hos oss i minst sex veckor. Du bör även visa ett stort intresse för och ha grundläggande kunskaper inom ditt praktikområden. En annan mycket viktig förutsättning är att du är inskriven på universitet/högskola.


Vad betalar LEDVANCE i ersättning till studentpraktikanter?

Ersättningen motsvarar den gängse marknadsersättningen för studentpraktik.


Hur länge varar i regel en studentpraktik hos LEDVANCE?

Hur länge en obligatorisk studentpraktik för universitets- eller högskolestudier varar beror på vilka riktlinjer som gäller (vanligtvis är den fyra till sex månader). Frivillig studentpraktik kan vara mellan åtta veckor och tre månader.


Kan jag genomföra mina doktorandstudier hos LEDVANCE?

LEDVANCE utlyser ibland tjänster för doktorsavhandlingar, då främst inom våra tekniska verksamhetsområden.

Du kan se aktuella tjänster för doktorandstudier hos LEDVANCE på vår jobbplattform.


Inom vilka verksamhetsområden erbjuder LEDVANCE arbete för studenter?

LEDVANCE erbjuder arbetsmöjligheter för studenter inom många områden.

Besök vår jobbplattform för mer information om lediga tjänster för studenter.


Vilka förutsättningar krävs för att en student ska få arbeta hos LEDVANCE?

För att du ska få en djupare inblick i vårt företag vill vi att du stannar hos oss i minst sex veckor. En annan förutsättning är att du är inskriven på universitet/högskola.


Har ansökan någon tidsgräns?

Nej, så länge annonsen för tjänsten finns kvar är du välkommen att söka. Erbjudanden kan komma med mycket kort varsel.


Vad betalar LEDVANCE i ersättning till studenter?

Ersättningen motsvarar den gängse marknadsersättningen för arbetande studenter.


Hur många timmar per vecka kan jag arbeta som student?

Du kan arbeta upp till 20 timmar per vecka (35 timmar under lov, beroende på gällande krav).


Vilka lärlingsutbildningar erbjuder LEDVANCE och hur ansöker jag?

Vi erbjuder lärlingsutbildningar inom handel och teknik. Du kan även påbörja en kooperativ yrkesutbildning hos oss. Urvalet till lärlingsutbildningen sker på vår partner Siemens utbildningscentrum, Siemens Professional Education (SPE). Använd onlineansökningsformuläret som tillhandahålls av SPE och ange LEDVANCE som företag för lärlingsutbildningen.


Vad krävs för att jag ska vara kvalificerad till en lärlingsplats på LEDVANCE?

Du kan ansöka om du har betyg från en sekundärskola (på tyska ”Hauptschulabschluss”), fullständigt gymnasiebetyg (på tyska ”Mittlere Reife”) eller en eftergymnasial utbildning (på tyska ”Hochschulreife”). Vi kan erbjuda ett brett utbud av lärlingsutbildningar som ger dig kunskaper inom teknik, handel och problemlösning. Anmälningsperioden startar i september varje år och slutar den 31 oktober och gäller för anställning nästkommande år.